HARGA SEBUAH KEMATIAN


HARGA SEBUAH KEMATIAN
.
Harga Sebuah Kematian menghimpunkan 16 buah cerpen yang konvesional dan separa konvensional dengan mengemukakan beberapa gagasan yang dihubungkaitkan dengan kehidupan sezaman dan kemungkinan masa hadapannya. Antara lain gagasan itu menyingkap hal-hal keagamaan yang berhubungan dengan kematian, konflik dalam kehidupan kekeluargaan, gejolak dan kerenah dalam dunia politik, dan perilaku insan tertentu yang bertindak dalam upaya mereka untuk mencapai matlamat hidup yang diimpikan. Pengarangnya pula mempunyai gaya yang tersendiri dalam menghantar kritikan-kritikan sosialnya. Justeru kita dapat rasakan nada sindirannya yang tajam, terkadang sinis dan saling berbaur dengan unsur humor. Kehadiran kumpulan ini akan memperlihatkan ketrampilan pengarangnya menangani subjek dan komposisi ceritanhya.
.
Johor Darul Takzim tidak sunyi daripada mengenengahkan penulis-penulis muda yang bukan sahaja aktif berkarya tetapi juga punya masa depan yang cerah dalam dunia penulisan dan kesusasteraan. Antaranya termasuklah Gunawan Mahmood yang memenangi hadiah beberapa sayembara penulisan di Malaysia.
.
Gunawan Mahmood dilahirkan di Parit Raja, Batu Pahat, Johor pada 29 Januari 1959 dan dibesarkan di Felda Ulu Tebrau, Ulu Tiram, Johor.Beliau mula melibatkan diri dalam dunia penulisan apabila melihat orang tuanya banyak membaca dan banyak mengumpul buku-buku Indonesia. Dari situ minatnya terhadap sastera mulai tersemai secara tidak langsung.

0 saya bertanya..:

Newer Post Older Post Home

Blogger Template by Blogcrowds