MIMPI PANJANG SEORANG PENYAIR

"Mimpi Panjang Seorang Penyair"



..Seorang penyair harus mencintai semua umat manusia agar dapat"melihat di sebalik yang kelihatan"..

..dan lagi penyair harus memadukan alam fenomena dirinya dengan makna hakiki agar sentiasa menyanjung kebesaran Ilahi Rabbi..
-Masuri S.N-

MIMPI PANJANG SEORANG PENYAIR
.
Masuri S.N. dan puisi Melayu moden boleh dikatakan sinonim. Jika memperkatakan puisi Melayu, pasti nama Masuri S.N. akan terpantul, dan sebaliknya kalau kita menyebut Masuri S.N. tentulah dengan cepat kita menghubungkannya dengan puisi Melayu.
.
Apabila memperkatakan Masuri S.N. memang tak dapat dielakkan dari pada membandingkannya dengan Usman Awang. Usman disebut-sebut sebagai penyair Melayu yang kaya dengan alunan romantisme Melayu tetapi Masuri S.N. membawa sudut yang lebih dinamik, kesungguhan dan percubaaanya menapis kata-kata dalam bait yang berfilsafat. Kecenderungan Masuri mengungkap sedemikian menyebabkan pembaca harus bersedia dengan lebih baik sebelum mencuba menghuraikan maksud yang dibawa oleh sajak-sajaknya. Namun begitu ada beberapa buah sajaknya sudah menjadi mainan bibir seperti
.
"Ini Nasi yang Kusuap","Seribu Harapan","Dharma"."Kota Singaku",dan"Tiada Peduli". Puisi ini juga sering menarik pengkaji puisi Melayu.

-Mengenali-Mu, Ya Allah-
Masuri S.N.

.
Mengenali-Mu, ya Allah
rasa-rasanya makin merindu
yakin - itu sudah tidak pernah
aku tanyakan pada diriku
kepada kalbuku
.
kerana sejak aku tahu
mengenal kehidupan
ketika masih belum mengaji
mukadam dan al-Quran
aku sudah diberi kenal
ada bintang,
ada bulan dan matahari
dan awan ada yang menjadikan;
.
begitu aku terasa
tanpa bertanya
aku ingin makin mendalam
sudah kuterima kenyataan
bahawa alam jagat dan seluruh makhluk ini
ada yang menjadikan
.
ciptaan-Mu-,
Tuhan Maha Pengasih Maha Penyayang.
.
berulang-ulang
dalam hidupku diberi nafas
berterusan menghayati nikmat
makan minum dan tidur berehat
maka dadaku penuh mengingati
nama-Mu- sentiasa di bibirku
dan degup jantungku
sentiasa mengingati-Mu
adalah tandaku dalam ikatan-Mu.
.
maka apabila aku diberi hayat
di alam jagat-Mu
bergerak, bekerja mencari makan
dan bergaul dengan insan dan umat-Mu
nama-Mu terasa terus
menjadi sebutan degup hatiku;
Dan apa dan bagaimana
dan di mana aku berada
aku sentiasa dikurniai
inayah-Mu, ya Allah
maka aku sentiasa mengingati-Mu.
.
maka dalam berteriak
untuk apa
untuk bagaimana
aku tiba-tiba saja
seperti digerak
oleh satu kuasa
menyentuh dalam kalbuku:
maka aku menjadi terkelu
mati teriak sorakku
kerana nafasku
terasa tinggal satu, satu.
.
maka tahu aku ya Allah
lonjak dan sorak
gelak dan teriak
bisa sekali lenyap
dalam satu helaan nafas:
ketika dalam kealpaan
menghayati dalam kefanaan.

0 saya bertanya..:

Newer Post Older Post Home

Blogger Template by Blogcrowds