BOSNIA


Bosnia: Saksian Sah Jenayah-Jenayah Perang; Dari Mulut Mereka Yang Pernah Menjadi Mangsa
.
"...Apabila Empayar Othmaniah diperluaskan sehingga ke kawasan Balkan dan Eropah Tengah, Orang Islam Bosnia tingal di banyak negara jiran: di Serbia, di timur laut, barat dan sepanjang pantai Montenegro hari ini, di Slavonija, Lika, Krbava, Dalmatia, dan Hungary. Perlu ditegaskan disini bahawa Empayar Othmaniah sebagai negara Islam tidak pernah melakukan sebarang jenis penghapusan sama ada secara fizikal atau darisegi agama terhadap negara yang dijajahnya. Malah dalam banyak segi, tanah jajahannya sering melibatkan diri dalam sistem ekonomi, pertahanan dan pentadbiran Empayar Othmaniah sambil mengekalkan agama dan budaya asal mereka..."
.
Ini adalah keterangan daripada mereka yang pernah menjadi mangsa dan penderitan mereka amat meruntun kalbu. Bagi yang terkorban, kesengsaran mereka akibat kekejaman orang Serb, turut terkubur dan dibawa ke alam baqa, mudah-mudahan roh mereka damai kini. Semoga Tuhan mencucuri rahmat ke atas mereka yang menjadi mangsa, sama ada yang disanjung atau tidak, dan kepada keluarga mereka yang turut merasai penderitaan yang dizalami.
.
Orang Serb yang kini sanggup merogol, menyeksa, membunuh, menjarah dan membakar hidup-hidup sesama manusia, sebelum ini merupakan jiran tetangga. Apa yang dapat kita suarakan bersama apabila berhadapan dengan kecacatan jiwa manusia seperti ini hanyalah, "Aku telah bersemuka dengan musuhku, dan disebalik topengnya aku melihat diriku sendiri".
.
Penghormatan yang kita beri terhadap keberanian rakyat Bosnia ini, harus dijadikan satu tanggungjawab oleh setiap seorang daripada kita untuk menyingkirkan dari dalam diri kita, keupayaan melakukan keganasan dan kezaliman yang sadistik antara sesama manusia.
.
Hidup Rakyat Bosnia yang berani!!!
.
ALIJAH GORDON
11 Jun, 1993

0 saya bertanya..:

Newer Post Older Post Home

Blogger Template by Blogcrowds