ESOK YANG DILUPAKAN


ESOK YANG DILUPAKAN
.
Dedikasi buat anak-anakku: dalam hidupmu, fikirkan hari esok.
.
Esok yang dilupakan mengisahkan suka duka kehidupan masyarakat nelayan di Kg. Air Penyengat, Sabah yang dilanda wabak kemiskinan dan pelbagai masalah sosial ekonomi yang menggencatkan pembangunan. Kehidupan masyarakat nelayan ini bergantung kepada kerja-kerja menangkap ikan di Laut Sulu dengan menggunakan kapal yang dibeli secara berhutang dari Tauke Seng Hiap di kampung itu. Kapal yang mereka gunakan itu bocor dan tenggelam di laut. Mereka terpaksa menjual tanah dan menggadaikannya kepada Tauke Seng Hiap untuk membayar hutang mereka. Sedikit demi sedikit tanah-tanah di kampung itu terlepas ke tangan orang asing.
.
Tanah-tanah kampung yang dijual kepada Tauke Seng Hiap untuk membuka ladang kelapa sawit mencetuskan pelbagai masalah sosioekonomi yang hanya diketahui dengan membaca sendiri novel yang berunsur futuristik dan mengangkat masalah semasa bangsa Melayu.
.
Penulis novel ini, Abu Naim Kassan bertugas sebagai guru di Kota Tinggi, Johor dan pernah mengajar di Sabah untuk beberapa tahun. Bidang penulisannya meliputi novel, cerpen, drama dan esei. Sehingga kini, beliau telah menghasilkan novel Hati Terpaut di Kinabalu(novel remaja) dan Aku Anak Desa(novel kanak-kanak).

1 saya bertanya..:

Terima kaksih kerana ketengahkan novel saya. Novel ini bersifat futuristik yang perlu dibaca oleh generasi muda....

July 20, 2011 at 7:17 PM  

Newer Post Older Post Home

Blogger Template by Blogcrowds