HUJAN HITAM


HUJAN HITAM
.
Dianugerahkan Hadiah Noma
.
Setengah-setengah subjek terlalu besar bagi seni...terlalu jauh untuk dijangkau oleh pemikiran manusia. Kebanyakan penulis mempunyai kelicikan yang membolehkan mereka menghindarkannya, atau hanya sekadar menyentuhnya sedikit sahaja... Namun, novel yang ditulis oleh seorang penulis Jepun yang sudah berumur ini telah menukarkan Hiroshima menjadi hasil karya seni yang sesungguhnya tidak sentimental, begitu kritikal dan tidak langsung mempunyai sensasi, memberitahu kita jenis manusia apakah kita dan segala kekejaman yang kita turut terlibat, dan barangkali memberi kita harapan...
.
"Saya tidak menyangka ini boleh berlaku, tetapi isi buku ini begitu berat bagi saya. Saya tak suka menggunakan perkataan seperti karya agung, tetapi jika saya memikirkan katalah sepuluh buah novel terbaik yang ditulis dalam jangka dua puluh lima tahun yang lalu. Saya harus memikirkan novel ini." - C.P. SNOW.
.
"Buku yang paling berjaya pernah ditulis untuk menceritakan tentang satu kekejaman yang dilakukan oleh sekumpulan manusia terhadap sekumpulan yang lain."- Julian Symons, Sunday Times.

0 saya bertanya..:

Newer Post Older Post Home

Blogger Template by Blogcrowds