SIDANG SERANGGA


SIDANG SERANGGA
.
Sebuah novel bercorak satira mengisahkan pergolakan hidup masyarakat serangga yang terancam kehidupannya akibat penggunaan racun serangga yang digunakan manusia moden hari ini. Mereka bermesyuarat dan mengatur strategi untuk menyelamatkan kehidupan mereka yang terancam habitat dan kesihatan mereka. Di sebaliknya pula, manusia moden beranggapan serangan serangga itu mengancam kesihatan dan kehidupan mereka pula.
.
Serangga-serangga yang dipimpin oleh Prof. Dr. Mentadak mentadu berserta dengan serangga-seranga lain seperti lipas, cengkerik, nyamuk, kerengga, lalat dan sebagainya mengintip dan merakamkan pergerakkan manusia di ibu kota untuk menewaskan mereka. Ketika mereka melakukan kerja-kerja pengintipan itulah pelbagai rahsia dan skandal manusia kota di ketahui dan dirakamkan untuk maklumat ketua mereka. Mereka akhirnya mengambil keputusan untuk berpindah ke tempat yang lebih selamat.
.
Sesungguhnya novel Sidang Serangga ini memperlihatkan kepekaan dan keterampilan Pak Sako terhadap kehidupan manusia dan alam serangga di sekelilingya. Alam serangga yang tidak pernah terfikir oleh sasterawan lain berjaya digarapnya menjadi sebuah novel yang menarik untuk dibaca dan dihayati.

0 saya bertanya..:

Newer Post Older Post Home

Blogger Template by Blogcrowds