CATATAN DARI LAUT


CATATAN DARI LAUT
.
Bangkok, Hong Kong, Kobe, Yokohama, Genoa, Barcelona, Cardiff, La Harve, Hamburg, Antwerp, Rotterdam: Pelabuhan-pelabuhan besar dunia yang menjanjikan sejuta rahsia.
.
Seorang pelaut remaja lulusan Akademi Laut Malaysia, melayari lautan luas, dengan ilmu membuak di dada, darah keberanian yang diwariskan dari keturunan berjasa, juga kegigihan dan kecekalan bagi menimba pengetahuan dan pengalaman di rantau orang.
.
Jauh perjalanan luas pengalaman, demikian peribahasa orang-orang tua. Yang baik jadikan sempadan, yang buruk sisihkan sahaja. Cabaran jadikan penggerak, kekecewaan jadikan perangsang, pemerhatian jadikan guru. Demikianlah anak remaja ini mengatur langkah, menjunjung kesopanan dan harga diri, memenangkan kebenaran dan mengkesampingkan tuntutan nafsu dan kedurjanaan.
.
Si anak terdidik dalam tradisi yang mengutamakan keimanan dan rasa tanggungjawab. Datuknya seorang ulama besar, juga seorang pejuang kebangsaan bagi memerdekakan Indonesia dari cengkaman penjajahan. Ayahnya yang hilang entah ke mana tidak kurang mulianya..
Di Rotterdam, dia mengenal seorang tua yang beragama Islam, bekas seorang pegawai jajahan pada zaman revolusi yang bersimpati pada perjuangan anak negeri. Darinya terbongkar rahsia yang selama ini menjadi sebahagian dari sejarahnya..
.
Perlukisan yang realistik, jalinan peristiwa yang teratur dan gaya bercerita yang menawan memberikan kekuatan yang tersendiri pada novel ini.
.
Novel yang mesti dibaca!
.
*93 halaman

0 saya bertanya..:

Newer Post Older Post Home

Blogger Template by Blogcrowds