DARI BEIRUT KE JERUSALEM

DARI BEIRUT KE JERUSALEM

Dr Ang Swee Chai dilahirkan di Air Hitam, Pulau Pinang dan bersekolah di Singapura. Sejak 1977, beliau mengikut suaminya hidup dalam buangan di England. Beliau berkelulusan ijazah sarjana dalam bidang Perubatan Pekerjaan dan merupakan felo kolej Pembedahan Diraja (Royal College of Surgeons), England.

Penulis kini berkhidmat di Hospital St Bartholomew dan Hospital Diraja London. Beliau merupakan wanita pertama dilantik sebagai juruperunding ortopedik sejak hospital berkenaan ditubuhkan sejak beberapa ratus tahun yang lalu.

Bersama-sama suami beliau, Francis Khoo, serta beberapa orang teman, Dr Ang membantu menubuhkan badan kebajikan Inggeris, Medical Aid for Palestinian (MAP) berikutan tregadi pembunuhan beramai-ramai di Sabra dan Shatila pada 15-18 September, 1982.

Pada tahun 1987, pengurusi Pertubuhan Pembebasan Palestin (PLO), Yasser Arafat, telah menganugerahi Dr Ang pingat tertinggi Palestin iaitu Bintang Palestin, bagi kerja-kerja dan sumbangan beliau kepada rakyat Palestin.

Dari Beirut Ke Jurusalem adalah catatan beliau sebagai saksi tragedi Sabra dan Shatila. Ia adalah suara setia seorang rakan untuk rakan yang amat memerlukan pembelaan. Beliau juga merupakan pengarang bersama Field Manual in War Surgery, sebuah buku panduan berdasarakan pengalaman di medan perang.
.
*403 halaman

0 saya bertanya..:

Newer Post Older Post Home

Blogger Template by Blogcrowds