KITAB MAT KILAU

Kitab Mat Kilau

Inilah wajah Pahlawan Mat Kilau

Muhammad Idris bin Haji Ibrahim, pengurus besar Utusan Melayu Malaysia Berhad sedang memangku Pahlawan Mat Kilau sewaktu beliau mengunjungi di rumahnya semasa beliau sedang sakit. Dalam kunjungan ini Mat Kilau telah memberi keizinan kepada Utusan Melayu Malaysia Berhad untuk mencatat kitabnya yang ada di dalam simpanan Wan Alim bin Wan Hasan di Bukit Selembu, Sungai Petani Kedah.


Pahlawan Mat Kilau kelihatan terbaring di katilnya waktu ia sedang sakit tenat di rumah cucunya Kampung Kambing, batu 5, Kuantan.


Pahlawan Mat Kilau digambar bersama-sama rakan seperjuangan Mat Kelantan suatu di temukan oleh jawatankuasa di rumah cucunya batu 5, kuantan


Di sinilah tempat pahlawan Mat Kilau tinggal semenjak berita tersiar di laman akhbar-akhbar tempatan yang menyatakan bahawa Mat Siam itu ialah Mat Kilau.

---------------------------------------------------------------------------------------------
Mengapa kita terbitkan Kitab Mat Kilau ini setelah kita teliti dan halusi maka kita dapati ada beberapa sebab yang buku ini patut diterbitkan antara sebab-sebab, kita ingin menyatakan kepada masyarakat orang-orang Melayu hari ini, bahawa seratus dua puluh tahun dahulu orang-orang Melayu sudah maju dalam lapangan perusahaan. Ini dapat di buktikan dengan jilidan kitab asal kitab Mat Kilau yang cantik dan kemas itu, kalau keluarkan penjilidan kitab tersebut meneruskan perusahaannya, hari ini kita tentu dapat melihat penjilid bumiputra yang setanding dengan penjilid-penjilidan antarabngsa.

Sebab lain ialah kerana ingin mengenalkan ilmu-ilmu kepahlawanan orang-orang Melayu dahulu kala disamping hendak menunjukkan akan rupa bentuk perbendaharaan sastera lama, yang mana setengah dari simpulan kata-katanya lebih tepat dan padat ertinya bagi pengetahuan generasi kita yang muda ini. Apa yang kita harapkan dengan terbitnya buku ini nanti dapatlah kita jadikan bahan ukuran, kajian, dan selidikan terutama dalam hal-hal kemasyarakatan, ekonomi, dan agama oleh mereka-mereka yang ingin mencari kemajuan yang lebih pesat sesuai dengan zaman angkasa lepas hari ini "Biar maju dengan penuh ilmu di dada, jangan maju dengan meninggalkan sesuatu yang telah ada"

Buku ini dapat diterbitkan atas kerjasama dari Datuk Hasan Nordin pengarah urusan Utusan Melayu Muhamad Idris bin Haji Ibrahim pengurus besar Utusan Melayu, Ustaz Wan Alam bin Wan Hasan yang menyimpan naskhah asal Kitab Mat Kilau, Tuan Haji Muhammad Soleh Hasan Farid Imam besar masjid negara, Abdullah Idris. Kepada mereka yang berkenaan di ucapkan berbanyak-banyak terima kasih

-Pengerusi dan Ahli Lembaga Pengarah Utusan Melayu-
---------------------------------------------------------------------------------------------
Salasilah Kitab Mat Kilau

Kitab disusun dan dipunyai oleh Mat Kilau pada masa Mat Kilau dalam buruan penjajahan inggeris kitab tersebut diserahkan di bawah jagaan Mat Saman Kelantan kerana Mat Kilau ketika itu sentiasa pindah dari satu tempat ke satu tempat untuk melarikan diri dari tangkapan penjajah inggeris sehinggalah putus hubungan mereka.

Akhirnya kitab tersebut diserahkan kepada Sultan Ismail bin Sultan Muhamad oleh Mat Saman kemudian diserahkan pula kepada Yang Teramat Mulia Tengku Bongsu Kelantan yang kemudiannya diserahkan pula kepada Datuk Haji Nik Muhamad yang pada masa itu menjadi Datuk Perdana Menteri Kelantan. selain dari menjadi Perdana Menteri Kelantan, Haji Nik Muhamad ialah pengarang Kitab Peti Rahsia sebuah kitab mengenai ilmu-ilmu kebal yang diterbitkan di negeri Kelantan.

Dari Haji Nik Muhamad inilah kitab ini diserahkan kepada Ustaz Wan Alam bin Wan Hasan satu-satunya murid kepada Datuk Nik Muhamad yang telah menamatkan ajaran-ajaran yang terkandung di dalam ketiga-ketiga buah kitab kepunyaan Mat Kilau dan yang mengamalkannya sehingga sekarang yang kemudiannya telah diamanahkan kepadanya supaya menyimpan kitab-kitab tersebut kitab ini telah ditulis oleh Datuk Haji Nik Muhamad yang pada masa itu menjadi Datuk Perdana Menteri Kelantan yang sultanya ialah Sultan Ismail. Beliau jugalah yang telah menangkap pahlawan Tuk Janggut Pasir Putih Kelantan waktu ia menentang kerajaan Kelantan kerana tidak mahu membayar cukai yang ditetapkan oleh kerajaan beliau telah juga mengharamkan polis bangsa Singh berkhidmat di negeri Kelantan

Peringatan!

Dengan ini diberitahu siapa yang ingin mengamalkan salah satu amalan yang terkandung di dalam kitab Mat Kilau ini, supaya meminta terlebih dahulu ijazah dari Ustaz Wan Alim bin Wan Hasan satu-satunya anak murid yang tamat mempelajari amalan-amalan yang terkandung di dalam Kitab Mat Kilau. Mereka boleh berjumpa terus denganya atau berutus melalui surat di alamat dibawah ini ;
Kampung bukit selembu,
sungai petani, kedah.

20 saya bertanya..:

Assalam..maaf..izikan saya tegur sedikit..sbb nama di atas melibatkan arwah tokwan saya..bukan wan alim..tpi ustaz wan alam b.wan hasan..dan tinggal di bukit selambau Kedah..skrg ni 3 kitab masih ada pada kami..berlogo tulisan qad jawi wrna keemasan..dan ayah saya wan mohd nor..sy pula wan iskhandar Di sg petani kedah..dan terima ksih sbb review pasal ni..tdak sya pon xtau asal usul..sbb saya dlu xamik bab sgt..kalau ada email atau whatsapp..sy akan tnjukkan gmbr kitab trsebut..atau video..kalau nk jumpa depan2 tgk..sy rsa khuatir..sbb takot apa2 yg negatif trjadi..sbb ia mlibatkan amanah kami tuk pegang..trima ksh lg skali..

April 8, 2016 at 4:16 PM  

Yaa betul.. Wan alam wan hassan.. Saya merupakan cucu sedara beliau.

July 27, 2017 at 5:12 AM  

Cucu sedara??yaa..slm perkenalan..cucu blah mana tu boleh saya tau.. sbb arwah nek saya masih hidup lagi..skrg ada d sg petani..boleh saya tau orang tua cik nama apa..setahu saya..nama keturunan kami semua bermula dgn wan...baek laki atau perempuan..wan alam b wan hassan..ayah sy..wan mohd nor..saya wan iskhandar..kakak ayah saya..wan maimunah..jadi..boleh saya rujuk nenek saya nty..siapa nama ayah cik..?..dan cik orang mana..maaf bertanya..

October 20, 2017 at 10:20 PM  

Apa2 whatsapp saya..0149045530

October 20, 2017 at 10:22 PM  

Cucu sedara??yaa..slm perkenalan..cucu blah mana tu boleh saya tau.. sbb arwah nek saya masih hidup lagi..skrg ada d sg petani..boleh saya tau orang tua cik nama apa..setahu saya..nama keturunan kami semua bermula dgn wan...baek laki atau perempuan..wan alam b wan hassan..ayah sy..wan mohd nor..saya wan iskhandar..kakak ayah saya..wan maimunah..jadi..boleh saya rujuk nenek saya nty..siapa nama ayah cik..?..dan cik orang mana..maaf bertanya..

October 20, 2017 at 10:23 PM  

salam tuan blh sy minta fotostat or fotokopi kitab tu x?

August 13, 2018 at 8:23 PM  

Alhamdulilllaah

October 7, 2018 at 6:59 PM  

Assalammualaikum tuan boleh saya tau mcm mana nk dpt ijazah untuk kitab tersebut?

November 2, 2018 at 11:22 AM  

Boleh sy mnta izin untuk mengamalkan.. Mohon diijazahkan.. Sila chat sy 01157523698

May 3, 2019 at 9:11 PM  

Mohon utuk sy mengamal dan sy nak terima ijazah

May 3, 2019 at 9:12 PM  

Mohon chat nom 01157523698 .. Sy nak mohon utuk diamalkan

May 3, 2019 at 9:12 PM  

Salam tuan.. Kalau ada keizinan masa... Boleh tuan whtsp atau kol sy 0187854636... Mgikut cerita lama dr mak sy...arwah ayah saya adalah cucu/cicit kpd arwah mat kilau... Wallahualam... Sy xpasti sgt sbb sy dh xde bahan utk dirujuk... Tu mngikut apa yg telah diceritakan kpd sy....

May 3, 2019 at 11:26 PM  

teliti dulu apa2 pon ajaran..kerana ditakuti boleh ke arah syirik tanpa disedari. ittaqillah

April 13, 2020 at 6:19 AM  

Org dulu lebih faham dan mahir dalam Aidah drpd kita.. syirk dok d hati bkn dok dibenda.. klau kita ruqyah dgn ayat Quran sekalipun, ayat Quran tu penyembuh, tu pun dah syirik..

August 12, 2020 at 6:45 PM  

assalamualaikum tuan, boleh saya tahu macam mana untuk saya mengamalkan dan diijazahkan ?

August 17, 2020 at 3:19 AM  

Assalamualaikum.... Mcm mane alamat tuan di bukit selambau

September 5, 2020 at 2:22 PM  

Saya org lepih pahang.. Ingin berjumpa dgn nenek tuan... Bagi alamat supaya bolih saya hubungi.. Tel.. Saya 0172089305

September 5, 2020 at 2:29 PM  

saya dari kula lipis
0132353521 add cucu cicit mat kilau

May 27, 2021 at 10:08 PM  

add whatsapp 0132353521

May 27, 2021 at 10:10 PM  

Salam.semua..maaf lambat reply..sya cucu kepada ustaz wan alam..nama saya..wan nor amir iskhandar..ni number saya..0149045530..berada di sg.petani kedah..

August 14, 2022 at 6:08 AM  

Newer Post Older Post Home

Blogger Template by Blogcrowds