PANDANGAN HIDUP MUSLIM


PANDANGAN HIDUP MUSLIM
Katakanlah! "..Aku percaya kepada Allah dan kemudian pegang teguhlah pendirian itu.." Dengan itulah kita hadapi segala persoalan di dalam hidup ini. Dengan itu kita kibarkan panji kita. Kalimat itulah yang terlukis padanya, dandengan pendirian itu, kita hidup ditengah-tengah
masyarakat. Dengan itu kita jiwai seluruh kebudayaan dalam segala macam seginya, engan itu pula mencari pengetahuan dalam segala macam cabangnya. Itulah pangkalan tempat kita bertolak. Dan itulah pelabuhan terakhir tempat bahtera kita besauh.

Cubalah pasang dan susun jiwa kembali. Kembali ke dalam istiqamah, nescaya terbukalah kembali hijab. Nescaya hilanglah bayang-bayang dai sesuatu yang tidak ada hakikatnya.

Mencari persesuaian istiqamah pada diri dan mustaqim pada jalan, itulah perjuangan hidup kita. Asalkan istiqamah tak pernah lepas, jalan itu pasti bertemu.

Maka tegaklah dengan teguh, istiqamahlah, laksana batu karang di hujung pulau, menerima hempasan segala ombak dan gelombang yang menggulung; setiap ombak dan gelombang datang, setiap itu pula ia membawa zat yang akan menambah kukuh dirinya.

*315 halaman

0 saya bertanya..:

Newer Post Older Post Home

Blogger Template by Blogcrowds