SALAHUDIN PENAKLUK JERUSALEM


SALAHUDIN PENAKLUK JERUSALEM
NOVEL SEJARAH ISLAM

"Sebagai anak kepada gabenor yang disukai raja, beliau memang menduduki tempat istimewa tetapi beliau tidak menunjukan tanda-tanda kehebatan yang bakal tiba. Sebaliknya beliau mempamerkan contoh jiwa yang tenang dan menjauhi kelesuan pemikiran golongan bangsawan." -Lane-poole, ahli sejarah Inggeris.

"Di medan perang Salahudin kelihatan seperti seorang ibu yang kehilangan anaknya. Beliau kelihatan sentiasa berada di atas kudanya bergerak dari penjuru medan perang ke satu penjuru yang lain sambil menyeru tenteranya berjuang kerana Allah. Sepanjang berlangsungnya peperangan, Salahudin sentiasa berpuasa pada siang hari walaupun beliau demam sehingga doktor peribadi beliau menyuruhnya berbuka." - Ibnu Shaddad, ahli sejarah Islam.

"Tentera Salib yang ganas dan kejam itu telah mengganas di Baitul Maqdis selama seminggu. Mereka melalukan rompakan, perkosaan dan membakar rumah-rumah penduduk. Apabila dihitung jumlah mayat di sekitar Masjid, dalam rumah dan di sepanjang jalan, jumlahnya tidak kurang 70,000 orang." - Ibnu Khaldun, sejarahwan Islam.
.
"Sesiapa yang menguasai Palestin, dia menguasai dunia." - Panglima Perang Islam Salahudin Al Ayubi -
.
* 289 halaman

0 saya bertanya..:

Newer Post Older Post Home

Blogger Template by Blogcrowds